چک کردن کارهایی که باید انجام داد

  • من شروع زندگی در استرالیا را خوانده ام. 
  • من درخواست شماره پرونده مالیاتی (TFN) را داده ام / این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من در Medicare نام نویسی کرده ام/ این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من با Centrelink تماس گرفته ام / این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من با Health Undertaking Service تماس گرفته ام. / این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من برای کلاسهای زبان ثبت نام کرده ام / این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من فرزند/فرزندان خود را در مدرسه نام نویسی کرده ام / این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من درخواست گواهینامه رانندگی داده ام/ این موضوع شامل حال من نمی شود.
  • من یک حساب بانکی باز کرده ام .
  • من یک پزشک خانواده پیدا کرده ام. 

درخواست شماره پرونده مالیاتی 

افراد شاغل در استرالیا به دولت استرالیا مالیات بر درآمد پرداخت می کنند. شما برای کسب درآمد در استرالیا به یک شماره پرونده مالیاتی) TFN( نیاز دارید .

TFN یک شماره منحصر به فرد است که برای افراد و کسب وکارها و به منظور کمک به دولت برای رسیدگی به امور مالیاتی و برنامه های دولتی دیگر صادر می شود. درآمد ناشی از دریافت مالیات برای تامین بودجه برنامه ها و خدمات دولتی از جمله جاده ها، مدارس و بیمارستانها هزینه می شود .

منظور از درآمد حقوق و دستمزد از یک شغل و یا پرداخت های دولتی ونیز پولی که از سرمایه گزاری و یا سود حساب های پس انداز به دست می آید می باشد .


چگونه درخواست شماره پرونده مالیاتی بدهیم؟  

اگر شما به استرالیا مهاجرت کرده اید یا دارای ویزای اقامت موقت هستید که به شما اجازه کار در استرالیا را می دهد، می توانید با مراجعه به تارنمای Australian Taxation Office (ATO) یا تماس تلفنی با ATO یا مراجعه حضوری به برخی از مراکز خدماتیATO  درخواست TFN کنید. سریعترین روش دریافت TFN روش آنلاین در سایت www.ato.gov.au/tfn است. شما به گذرنامه و یک نشانی در استرالیا نیاز خواهید داشت. اگر انگلیسی را به خوبی نمی دانید، با خدمات ترجمه کتبی و شفاهی (TIS National) با شماره 450 131 تماس بگیرید .


 نام نویسی در Medicare

Medicare سیستم بهداشتی و درمانی ملی استرالیا است که خدمات بهداشتی درمانی رایگان یا یارانه ای را به استرالیایی ها و دارندگان اقامت دائم ارائه می دهد. برخی از دارندگان اقامت موقت نیز ممکن است مشمول دریافت خدمات Medicare بشوند. اگر واجد شرایط دریافت خدمات Medicare باشید، به خدمات و برنامه های بهداشتی و درمانی دسترسی فوری دارید. این موارد شامل مراقبتهای بیمارستانی رایگان، کمک به هزینه های خارج ار بیمارستان و یارانه دارو می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص خدمات Medicare، به www.humanservices.gov.au/medicare مراجعه کنید یا از مرکز خدمات Medicare محلی تان بازدید نمایید.


چگونه در Medicare نام نویسی کنیم؟  

برای نام نویسی در Medicare، با دردست داشتن گذرنامه و سایر مدارک سفر به مرکز خدمات Medicare  

(Medicare Service Centre) مراجعه کنید. اگر واجد همه شرایط باشید، به شما یک شماره موقت Medicare  داده خواهد شد. پس از حدود سه هفته کارت Medicare خود را از طریق پست دریافت خواهید نمود. اگر نشانی خود را تغییر دادید لازم است به Medicare اطلاع دهید .


تماس با Centrelink

Department of Human Services ارائه دهنده پرداختی ها و خدمات تامین اجتماعی از طریق Centrelink می باشد.

Centrelink به مهاجران تازه وارد دارای اقامت دائم کمک می کند به دنبال کار بگردند، دوره آموزشی مناسب خود را بیابند و مدارک تحصیلی صادره از خارج از استرالیا را ارزشیابی کنند. با Centrelink تماس بگیرید تا ببینید که آیا واجد شرایط دریافت پرداختی هستید یا خیر. بسته به نوع ویزای شما، ممکن است یک دوره انتظار پیش از آنکه بتوانید دریافتی داشته باشید وجود داشته باشد . اگر واجد شرایط باشید، این امکان وجود دارد که از روز تماس با Centrelink به شما پول پرداخت شود. برای دریافت پول پس از اولین روز ورود به استرالیا، لازم است که شما یا از طرف شما، مثلا فراهم کنندگان خدمات  

Humanitarian Settlement Services (HSS) یا معرف در روز ورود شما باCentrelink  تماس بگیرید یا ظرف مدت 14 روز پس از ورود شما درخواست خود را ارائه دهید.

ممکن است دارندگان ویزای بشردوستانه علاوه برسایر پرداختی های تامین اجتماعی واجد شرایط دریافت Crisis Payment باشند. اگر شما تحت برنامه های بشردوستانه وارد شده اید، باید:  

  • ظرف هفت روز از ورود به استرالیا درخواست خود را ارائه دهید یا  
  • با Centrelink با هدف ارائه درخواست ظرف 7 روز تماس گرفته و حداکثر تا 14 روز پس از تماس درخواست خود را ارائه دهید .

اگر دارای کودک هستید، ممکن است واجد شرایط پرداختی های بزرگ کردن کودکان باشید .

به www.humanservices.gov.au/ftb مراجعه کنید یا برای هزینه های مراقبت از کودک از www.humanservices.gov.au/childcare بازدید کنید. 


نام نویسی در کلاسهای زبان انگلیسی 

ارتباط برقرار نمودن به زبان انگلیسی برای موفقیت در اسکان شما امری حیاتی است. اگر شما نمی توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید، ما شما را قویا به یادگیری زبان در اسرع وقت تشویق می کنیم .

(Adult Migrant English Program (AMEP دوره آموزشی زبان انگلیسی را برای تازه واردین ارائه می دهد. شما ممکن است بتوانید تا سقف 510 ساعت از کلاسهای رایگان آموزش زبان انگلیسی بهره مند شوید .AMEP کلاسهای خود را در ساعتهای انعطاف پذیری و با امکان مراقبت از کودکان ارائه می نماید تا بتوانید حتی با داشتن تعهدات کاری، خانوادگی و غیره در کلاس شرکت کنید.


نام نویسی فرزندان خود در مدرسه

شما باید فرزند یا فرزندان خود را بلافاصله در مدرسه نام نویسی کنید. با مدرسه ای که می خواهید فرزندتان در آن شرکت کند تماس بگیرید تا فرم های ثبت نام را دریافت کنید .

لازم است مدارک سفر و سوابق واکسیناسیون کودک را ارائه دهید. کودکان باید برای رفتن به مدرسه واکسیناسیون لازم را دریافت نموده باشند. کارنامه های مدرسه و همه مدارک تحصیلات پیشین آنها را همراه خود بیاورید .

در استرالیا کودکان باید از سن 5 سالگی تا پایان سال 10 به مدرسه بروند. نوجوانانی که سال 10 را به پایان برسانند باید تا رسیدن به سن 17 سالگی بطور تمام وقت مشغول تحصیل، تعلیم یا کار )حداقل 25 ساعت در هفته( یا ترکیبی از این فعالیتها شوند . کمک به یادگیری زبان بصورت فشرده برای کودکانی که به یادگیری زبان انگلیسی نیازدارند، فراهم است .


تقاضای گواهینامه رانندگی

در استرالیا برای رانندگی نیاز به گواهینامه رانندگی خواهید داشت و خودرو ها نیز باید به ثبت رسیده باشند. اگر شما بدون

گواهینامه رانندگی کنید یا یک خودرو ثبت نشده را برانید، ممکن است جریمه شوید یا گواهینامه خود را از دست بدهید. صدور گواهینامه های رانندگی و ثبت خودروها توسط دولت های ایالتی و نواحی انجام می شود .

اگر شما دارای اقامت دائم و گواهینامه معتبر خارج از استرالیا به زبان انگلیسی یا همراه با ترجمه رسمی آن باشید، بیشتر ایالات و نواحی به شما این اجازه را می دهند که برای سه ماه اول پس از ورود رانندگی نمایید.

پس از این مدت اولیه، برای رانندگی کردن باید گواهینامه رانندگی استرالیایی مربوطه را اخذ نمایید. شما باید در آزمون دانش رانندگی، آزمون عملی و معاینه چشم قبول شوید. در استرالیا قوانین سختی در مورد راهنمایی رانندگی و مصزف الکل در رانندگی وجود دارند که لازم است از آنها پیروی کنید . پیشنهاد هدیه یا رشوه به مامور دولتی برای اخذ گواهینامه رانندگی غیر قانونی است.


یک حساب بانکی باز کنید

در استرالیا مردم پول خود را در بانک، موسسات مالی یا موسسه اعتباری نگهداری می کنند. بیشتر درآمدها شامل حقوق ،دستمزد و اعانات دولتی به طور مستقیم به حساب بانکی افراد واریز می شوند. استرالیایی ها از کارت بانکی برای برداشت پول از حساب خود یا خریدهای مختلف استفاده می کنند .

در صورت امکان یک حساب بانکی، یا حسابی در موسسات مالی یا موسسات اعتباری ظرف 6 هفته از ورود خود باز کنید .

معمولا تنها به گذرنامه خود برای احراز هویت نیاز خواهید داشت. پس از 6 هفته شما به مدارک هویت تکمیلی نیاز خواهید داشت. چنانچه مدارک کافی برای احراز هویت نداشته باشید، کار مشکل خواهد شد. برای اجتناب از پرداخت نرخ بالاتر مالیات درقبال سود دریافتی از سپرده بانکی، به بانک (TFN) خود را بدهید.


یک پزشک خانوادگی انتخاب کنید

یک “پزشک خانواده” خانواده تان و نیازهای بهداشتی آنها را تشخیص می دهد و اولین نقطه تماس شما برای امور پزشکی خواهد بود. به این پزشکان General Practitioners یا GP می گویند. آنها برای بیماریهای معمول و برای افرادی که درخانه زندگی می کنند و دچار بیماریهای مزمن هستند خدمات پزشکی عمومی فراهم می کنند .

برخلاف برخی از کشورها که برای دیدن پزشک باید به بیمارستان رفت ،GP های استرالیایی در دفاتر خود )مطب ها( یا در درمانگاهها در محلات کار می کنند. افراد معمولا به نزد پزشک نزدیک خانه خود می روند. اگر در قبال خدمات درمانی که دریافت می کنید احساس راحتی نمی کنید یا از آن راضی نیستید می توانید پزشک خود را عوض کنید .